Mandag d. 19. september til søndag d. 25. september:
Ugen har generelt været præget af studiestart eller i
hvert fald introduktion til studiestart.
Hvad angår studiet og universitetet har jeg vist sandelig fået
kam til mit hår. Det har godt nok været en hård
uge, hvor jeg har været ved at hejse det hvide flag et par gange.
Det skyldes ikke engang de rigtige fag (jeg har valgt French Cinema
dette semester og British and Irish Cinema næste semester. Dertil
kommer et obligatorisk kursus i filmteori og filmkritik), men et skrækkeligt
hjælpefag Research Skills and Methods. Det går ud på
at lære at søge materiale elektronisk og via Main Library
(Universitetsbiblioteket), og det kan såmænd være
fornuftigt nok. Men kurset går i dybden med for mig meget avancerede
bibliotikarteknikker som Annotated Bibliography f.eks. En Annotated
Bibliography er ikke bare en litteraturliste som i DK, men en litteraturliste,
hvor man meget kort og klart kritisk anmelder det enkelte værk.
Det er altså ikke nok at nævne forfatter, titel, udgivelse,
forlag osv., men man skal også præcist redegøre
for værdien af det enkelte værk i forhold til den opgave,
man har brugt værket til.
Desuden gør de sig meget i "styles" herover. Style
betyder simpelthen en bestemt måde eller form, man sætter
en opgave op på, citerer på, kommenterer på, angiver
kilder, primær- og sekundærlitteratur på, skriver
på, laver sidehoved og sidefod på osv. osv. osv.
Der er både Chicagostyle, som vistnok ligner den danske (enten
er det mig der er gået totalt i stå, men jeg kan altså
ikke huske, at det var så avanceret og svært at sætte
sit speciale korrekt op), så er der den lille satan MLA-style,
der med temmelig stor sikkerhed giver mig nervesammenbrud på
et eller andet tidspunkt! MLA betyder Modern Language Association,
og det er den de sværger til her!
For at det ikke skal være løgn er der også en MHRA,
men jeg har det med den ligesom med hvepse; jeg løber skrigende
bort!
Nå, men denne MLA er sværere end matematik hos min tidligere
kollega Jan Langvad på VUC. Der er 117 måder at lave en
korrekt litteraturliste på hvad enten det er med eller uden
editor, kun med author, en eller flere authors and editors, osv. osv.
Der er forskellige understregninger osv.
Desuden er citater også meget afhængige af flere forskellige
ting, så et citat er sandelig ikke bare et citat. Desuden roder
jeg rundt i cite, citation, quote, quotation, reference text, entries,
periodicals (tidsskrifter) og references (ikke til udlån)
Alt skal være korrekt, og så tæller de i ord og
ikke i sider. Desuden er det hele tiden essays, der som bekendt på
engelsk er ganske anderledes end på dansk!
Bibliotekssystemet er noget af det mest
indviklede, jeg nogensinde har set. Det er lige før, vi er
tilbage ved papkortene i kartoteket, men alt er da online (næsten.
Man kan f. eks ikke reservere bøger online, men må gå
til skranken i Main Library, hvor man så kun kan reservere 3
bøger af gangen. Desuden bruger de stadig gummistempel med
dato, men de scanner også bogen samtidig. Det er altså
ligesom to systemer, et oldgammelt og et meget nyt. Man kan låne
bogen on short loan i en uge, eller i en måned, men man kan
ikke være sikker på at have den i en måned, hvis
en anden låner reserverer den. Man kan altså aldrig vide,
hvornår man må af med bogen!)
Oh ve, Oh ve- opstillingen og katalogiseringen af bøger er
et mareridt. Biblioteksrummene er laaangge og lavloftede, og hylderne
fortsætter og fortsætter. Hvis man drejer for mange gange
rundt om sig selv og hylden, bliver man svimmel. Det anbefales også
at iføre sig kortærmet bluse, da det meget hurtigt bliver
varmt. Kun ved vinduerne er der lys og luft og en smuk udsigt.
Nu skal I få en smagsprøve på en bogopstilling:
PN 1998.3.D465.Beu eller 79143(44).God.Marc.
PN er af en eller anden grund den bogstavkombination megen (men ikke
al) filmlitteratur står under. Så er der et nummer med
et undernummer 1998.3 og så en eller anden mærkelig underkategorisering
inden Beu som i dette tilfælde står for Beugnet og er
efternavnet på forfatteren.
Det andet nummer refererer til en anden etage med udgivelser før
1994 (vistnok). Det er Old Loan Stock, og God. Marc. refererer til,
at det er en bog om den franske filminstruktør Godard, der
er skrevet af en Mc Cabe.
Ja, det er altså til at få mavesår af! I dag bevægede
jeg mig ganske forsigtigt rundt og fik også lånt en del
bøger. I kan jo nok tænke jer, at med et så kompliceret
nummersystem, er det dødvigtigt, at bøgerne står
korrekt. Desuden er nogle kategoriseringslabels på bøgerne
krøllede og udtværede, så det kan være noget
af en prøvelse at få sine bøger. Heldigvis har
jeg fået lånerkort til National Library of Scotland (Det
kongelige bibliotek), hvor bøgerne skal bestilles og ikke lånes
ud. Så slipper jeg da i det mindste med blot at slå dem
op i online kataloget.
Jeg beskriver det nok mere dramatisk, end det er. Det er jo altid
det med at lære nye systemer og teknikker at kende. Lige pludselig
er de bare blevet rutine, og sådan går det nok også
her.
Men det er noget energikrævende for et gemyt som mig.
Til gengæld har de såkaldte
"film screenings" været en fornøjelse.
Vi har været til to screenings; en for filmteori- og kritik
og en for fransk film.
Den første screening var en kavalkade af de første film,
der blev lavet fra 1895 (jo filmen er en ung kunstart) og til ca.
1910. Brødrene Lumiere fra Frankrig startede med at lave film.
I begyndelsen tog de almindelige billeder af dagligdagssituationer
som arbejdersker, der kommer ud fra en fabrik, folk der rejser og
ankommer fra en baneperron osv. Ret hurtigt bliver de imidlertid i
stand til at lave rigtige "levende billeder". Nogle mænd
slår en mur ned; forestil jer, hvor stor en sensation, der må
have været første gang at se billeder i bevægelse.
For at gøre "murfilmen" lidt mere spændende
for publikum kørte de filmen baglæns til sidst og vupti!
Kom muren op at stå igen.
Nu kan dagligdagen indfanges på et helt ny måde; igen
er togstationen et yndet sted, for jernbanen er jo også ret
ny på dette tidspunkt.
Snart følger andre filmselskaber og filmmagere i hælene
på Lumierebrødrene, der ligefrem havde en filmfabrik
(tænk på Hollywood filmfabrikkerne senere). Lumierebrødrene
udviklede kinematografen; et avanceret apparat, der både var
optager og fremviser på en gang. Snart kunne publikum se levende
billeder på et stort lærred.
Georges Melies var magiker og opfandt de første speciel effects.
Han benytter sig af tricks og magi i sine film, der for øvrigt
er i farver.
Melier kan starte ganske realistisk med nogle mennesker i en togvogn.
Pludselig forsvinder de op i luften og ud i Universet! Her ser man
så toget køre rundt om planeter og stjerner for til sidst
at køre lige ind i solens mund (solen har et ansigt. Det er
et menneskeansigt, der er blevet godt og grundigt indsmurt i en nærmest
dejagtig masse) og snart efter kaster solen op i ild og røg
og damp. Toget bliver skudt ud i verdensrummet igen, og de stakkels
passagerer lander nu på et fremmed og farlig planet, hvor de
må overleve, inden de atter kører ned på jorden.
Pludselig kom det meget på mode at folk forsvandt lige op i
luften i en røgsky, altså en slags eksplosion.
Snart bliver man i stand til at bevæge kameraet, så man
kan tage både long-shots, close-up og medium-shots. Ret hurtigt
kan man nu også klippe scener sammen til en fortællermæssig
helhed og lade f.eks. en løbende hund fortsætte fra billede
til billede og fra scene til scene. Snart kan man filme gennem nøglehuller
(gæt selv, hvor pikante film, der kan komme ud af det) og forstørrelsesglas.
Overalt er disse små og "primitive" film gennemstrømmet
af humor, varme og en vis naivitet for ikke at sige erotisk vovethed
(det unge par er på stranden med anstandsdame, og mens denne
sover forsvinder de bag noget krat, hvor de kissemisser meget ærbart
forstås. Men de har sat deres hatte i krattet med behørig
afstand, så det ser ud som om de sidder op). Ofte er det instruktørens
kone, familie eller kæledyr, der har hovedrollerne. Tænk
på, at der ikke er tale på filmene, så det kropslige
udtryk er altafgørende.
Som i filmen, hvor en fin ældre herre sidder ved bordet og spiser
middag med sin nevø/barnebarn. Den halvstore dreng leger med
peberbøssen, og om aftenen fylder han den gamles handsker,
frakkelommer og strømper med peber. Efter at hele soveværelset
snart er braset sammen pga. nyseri fortsætter løjerne
ude på gader og stræder, så butiksfacader og trækvogne
med varer vælter, som en bedre eksplosion i en moderne actionfilm
pga. den stakkels mand, der nyser og nyser og nyser.
Eller manden der er så optaget af sin bog, at han hælder
kaffe og fløde i sin hat og tager den på!
Snart efter bliver han kørt over af en damptromle og bliver
helt flad i bedste Tom og Jerry stil. To mænd kommer forbi og
giver sig til at pumpe manden op med en cykelpumpe!
På det tidspunkt bliver man også meget fascineret af togrøverier
og i det hele taget tog i fart gennem tunneler. Mange spillefilm senere
hen har næsten kopieret identiske scener Ublodige og uskyldige
slagsmål og fangeflugter vinder også indpas for at give
publikum spænding.
Vi screenede også en rigtig god fransk film, faktisk den første
i den såkaldte Nye Bølge (når jeg får lidt
mere styr på begrebet, skal jeg skrive lidt om det). I mellemtiden
vil jeg henvise jer til Links sektionen på hjemmesiden, hvor
I på dansk kan læse om alt det, jeg har beskrevet her.
Hvad har ugen ellers budt på? Jo, Karen
rejste til Ukraine i lørdags, så jeg er alene med Olive
og en masse grønne planter, som jeg har lovet at se til og
vande. Det er jo næsten ligesom at passe Fie, selvom Fie er
uerstattelig ved siden af den mere end kunstige Olive. Fie er i det
hele taget uerstatlig og verdens sødeste kat. Jeg tror derimod,
Olive er traumatiseret. Jeg har sjældent været ude for
så lunefuld en kat. Den hvæser og langer poten ud og spinder
aldrig! Derimod brægemjaver den på en mærkelig og,
må jeg indrømme, usympatisk måde. Den kan finde
på at hoppe op på bordet, hvor jeg har mine studiebøger
for vel at indynde sig for i næste øjeblik at hvæse
og fise ud af stuen. Jeg var derfor gerne Olive foruden, men passer
hende selvfølgelig ordentligt.
Det er rart at have lejligheden for sig selv en uge. Det er jo en
skøn lejlighed med den flotteste stuk på stueloftet,
jeg nogensinde har set. Hele vejen rundt i kanten af loftet løber
en vinranke i gips og malet gul og grøn i en meget lys tone.
Karen har et kæmpestort rundt spisebord lige ved sine stuevinduer,
der næsten er panoramaruder. Jeg har udsigt lige ud til et meget
højt træ, der er vokset helt op i 4. sals højde,
hvor vi bor. Når det stormer, som det har gjort i dag, kommer
træet næsten ind i stuen i bedste eventyrstil. Desuden
bruser vinden, så det næsten larmer, for alle vinduer
har et lags-glas, så der er meget lydt. Det generer dog ikke,
for larmen fra vejen er minimal. Det er et roligt kvarter.
I går søndag opdagede jeg nye
dejlige steder i byen. Jeg gik søndagstur sydpå ud af
Bruntsfield Place, der starter lige for enden af Glengyle Terrace.
Lige bagved kirken her på Glengyle Terrace og tværs over
en af plænerne i parken, ligger området Bruntsfield. Bruntsfield
Place er egentlig fortsættelsen på gaden Home Street,
der slutter ved Glengyle Terrace, men fortsætter som Bruntsfield
Place. Inde fra byen hedder den Lothian Road. Det er endnu en forskel
på DK og Edinburgh- herover skifter gaderne navn tre, fire gange
på den samme strækning. Det tænker man dog ikke
over, og man farer ikke vild pga. det.
Gaden bliver pludselig som Strandvejen med små hyggelige butikker,
brede kørebaner og flotte ejendomme (rækkehuse i tre
etager med karnaplejligheder). Der er små haver foran hoveddøren
med hække og buske og masser af blomsterkrukker, der stadig
er friske og farvestrålende pga. det gode vejr. Bruntsfield
er et velhavende kvarter. Bag Bruntsfield kommer et andet kvarter
nemlig Morningside, og nu skal I prøve at forestille jer Gentofte,
Bernstorffsvej osv omsat til skotske forhold. Altså gamle beigefarvede
villaer med haver og store gamle træer bag rødbrune stenmure.
Husene ligger typisk foran en rund indkørsel med en rund plæne
og er rene palæer. Spir og krummelurer, store dobbeltbuede vinduer,
spidst tag og en majestætisk egetræsdør som hovedindgang.
Ned af de forskellige sideveje er der igen husmur på husmur
med store træer hængende ud over. Antallet af dyre biler
stiger også betragteligt; Jaguar, Mustang, Porsche kører
i større antal end normalt rundt.
Ude i udkanten af kvarteret har man udsigt ud mod bjergene (vistnok
Easter and Wester Craiglockhart Hills). Det svarer lidt til, at man
i DK havde bjergudsigt ud mod Hvidovre (forestil jer lige det). Fra
Hvidovre ville man kunne se forholdsvis fladt land igen og så
pludselig bjerge ud mod Glostrup, fladt land og bjerge ud mod Høje
Tåstrup. Sådan ligger bjergene fordelt med afstand imellem
hele vejen ud gennem Edinburghs mange forstæder.
Jeg drejede ned ved Abbey Drive mod vest og havde nu Shandonkvarteret
og Polwarth lige fremme. Også bag disse kvarterer er der bjerge.
Det er store åbne kvarterer med gammel og ny bebyggelse og parker
imellem. Umiddelbart den samme åbne fornemmelse og rumlighed,
som findes bag Østre Gasværk i København.
For enden af Abbey Drive starter en kanal til højre. Man går
ned ad en trappe og står ved kanalens bred. Hele indtrykket
er en blanding mellem en Oxfordkanal fra et Inspector Morse afsnit,
kanalerne ude på Christianshavn (specielt omkring Christinia)
og Odense Å. Kan I forestille en mellemting mellem de tre, har
I Union Canal herover. Jeg lover at tage billeder, men som sagt er
det umuligt at få dem ud af kameraet og ind i computeren og
videre til vores server i øjeblikket.
At gå langs kanalen var utrolig opløftende.
Små turbåde og sågar husbåde holder til på
vandet. Små blå broer går over kanalen flere steder,
og der er ænder og gæs, som jeg ikke har set meget til,
siden jeg kom herover. På The Meadows er der kun måger.
Der er hyldebærtræer, brombærkrat, siv og buskads
langs kanalen, der til den ene side er afgrænset af en lang
stenmur, bag hvilken, der ligger en vej med huse, der har udsigt lige
ud over kanalen. Til den anden side kommer der efterhånden en
mere klassisk arbejderkvarterbebyggelse med en lang sammenhængende
ejendom i 4-5 etager. Smalle vinduer ud mod kanalen og snævre
baggårde med vasketøj. Til sidst langs Union Canal hører
beboelsen op og afløses af småindustri og til sidst bagsiden
af bryggeriet McEwans, som kan duftes over hele byen. Kanalen ender
inde i byen, men fortsætter langt ud i de sydligste bjerge.
Det bedste er, at kanalen faktisk starter mindre end 10 minutter fra,
hvor jeg bor; altså til bysiden. Herfra kan man så følge
kanalen ud igen mod Polwarth osv i sydlig retning.
Jeg er afgjort meget glad for mit kvarter. Her er lys, luft, masser
af grønt og fred og ro. Indtil videre har jeg ikke set noget
bedre sted at bo, men jeg har jo også langt fra udforsket denne
spændende by.